Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
O'pen Bic

Kétség kívül az Optimist a legnépszerűbb nevelő hajóosztály ma a világon. Népszerűsége évtizedek óta töretlen, holott a gyerekek hegyesorrú, gyors kishajóra vágynak. Olyanra, ami hasonlít a felnőttek vitorlásaira, könnyű és gyors. Az O'pen BIC ezt az álmot igyekszik megvalósítani. Minden adottsága megvan ahhoz, hogy sikeres legyen. Március utolsó hétvégéjén került sor az O'pen BIC típusú kishajó kipróbálására. Kellemes napsütéses időben, ideális szélben lehetett vitorlázni vele.

A hajó megtervezésének ötlete Franciaországban fogant, a híres BIC szörfgyárban. Az alapgondolat akkor született, amikor az egyik tervezőmérnök csemetéje vitorlásiskolába került, ahol Optimisttel folyt az oktatás. A gyermeknek hamar elment a kedve a vitorlázástól a nehézkes, mára már kissé elavult formájú hajó miatt. Édesapja elhatározta, tervez egy olyan hajót, amivel élmény lesz a gyerkőcöknek az első lépéseket megtenni az örömteli vitorlázás felé. 2006 tavaszára elkészült az első hajó. A tesztvitorlázások után egyértelműen látszott, hogy sikerült megfelelni az elvárásoknak. Aki kipróbálta, nem akart többé Optimistbe ülni. Nyolc hónap alatt közel hatszáz hajót adtak el a világon. Ezen kívül elindult a kishajó a nemzetközi osztállyá válás útján is (a kérelem már eljutott az ISAF-hoz).
A hajó 2,75 méter hosszú, 1,14 méter széles, vitorlázásra kész tömege mindössze negyvenöt kilogramm. Egy felnőtt egyedül is könnyedén felrakja az autó tetőcsomagtartójára, a rigg pedig elfér egy átlagos személyautó utasterében.

 

A kétrészes epoxy árboc összeszerelve nincs négy méter, vitorlafelülete 3,8 illetve 4,5 négyzetméter. Modern formája hasonlít azokra a hajókra, amelyekkel a srácok példaképei is vitorláznak. A test anyaga polipropilén, mint a szörföké. Jól bírja az ütődéseket, karcolásokat. A tervezők úgy alkották meg a vitorlást, hogy egy kis adapter segítségével az Optimist rigg is passzol bele sőt, a kormány és a svert is. Így akinek már volt Optimistje, annak elég csak egy hajótestet vásárolni. A hajó sok praktikus elemmel van ellátva. Ilyen a három fogantyú, amik segítségével a gyerekek könnyedén vízre teszik. Gondoltak a vitorlásiskolákra is, a hajótest elejét cserélhető műanyag elem védi a sólya és a móló káros hatásaitól. Szerelvényezése rendkívül egyszerű. Alsó- és elsőél állítási lehetőség van, alba nincs. Pillanatnyilag úgy tűnik nincs is rá szükség. A schot csapágyas csigákon fut, a talpcsiga racsnis. A kormány felhúzható, két kötél segítségével könnyen kezelhető. A kisebbik vitorla dackron, a nagyobb monofilm. Mindkettő négy átmenő latnival szerelt. A kis jószágnak nagy a formastabilitása. Tesztemberünk Földesi Gergő nem éppen kicsi, hetvennyolc kilogrammos tömegével valahol a felső határ közelében jár, mégsem billegett sokat. Amikor gyengült a szél, megtalálta a kényelmes pozíciót. A gyár szerint harmincöttől nyolcvanöt kilogrammig használható a vitorlás, versenyre hatvanöt kiló körüli érték a megfelelő. Szél ellen könnyen kezelhető, az elsőél feszítő csigasorral jól kontrollálható a vitorla nyitása és zárása. Van egy gurtni középen, a deck széle szivacsos, ezért nem csúszik. Gergő egy-két kör után megszokta az új szerkezetet, és mindenféle trükköt meg tudott csinálni vele. Hátszélben is gyors és stabil maradt a hajó, a hármas pöffökben meg is siklott alatta. Raumban képes stabilan siklani, igazi élményvitorlás a gyerekek számára. A Gárdony kupa után több Opés is jelentkezett próbavitorlázásra. Ôk negyven kilós tömegükkel kivallóan vitorláztak hármas-négyes szélben. Jól tudtak haladni vele szél ellen, lefelé pedig porzó siklatásba kezdtek.
A parton arról faggattak, hogy mikor fogja leváltani az O'pen BIC az Optimistet!? Meggyőztek a hajó teljesítményéről. Elérhető ára miatt szép jövő várhat rá Magyarországon is. Hazai forgalmazója a Sailing Center Kft., az első öt megrendelésre jelentős kedvezményeket biztosít.

Technikai adatok
 
Hossz:
2,75 m
Szélesség:
1,14 m
Kétrészes árboc:
3,9 m
Tömege vitorlázásra készen (kg):
45 kg
Vitorla:
3,8–4,5 m2
Anyaga:
polipropilén
Vitorlázó tömege:
35–85 kg
Befogadó képessége:
1 fő

 

 

 

 

 


www.sailingcenter.hu
Pallay Tibor
Fotó: Balogh Judi
t

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink